• #post

Achter de schermen van Sound Track: bekijk hoe 8 bands klaargestoomd worden voor de finale

Gepubliceerd op 17 december 2021

8 finalisten geven op zaterdag 18 december alles van zichzelf om laureaat van Sound Track te worden. Belangrijker dan die mogelijk onderscheiding, is de weg die ze afgelegd hebben.

Van het aanmaken van een VI.BE-profiel, over voorrondes in West-Vlaamse clubs tot de finale in het Wilde Westen: onderweg werd heel hard achter de schermen gewerkt. En dat zal je horen.

Sound Track neemt een unieke plek in in de wereld van muziekconcours en popwedstrijden. Meer dan bij pakweg De Nieuwe Lichting of Humo’s Rock Rally ligt de focus op talentontwikkeling. Na de voorrondes werden de 8 West-Vlaamse finalisten gecoacht door Het Entrepot, die via deelwerking Het Lab de artiesten een traject op maat kon aanbieden.

Pieter-Jan Cools is coördinator van Het Lab en nam dit traject in handen: “Bij de vorige editie gaven we alle finalisten min of meer dezelfde begeleiding. Dit jaar wilden we de finalisten in een beperkte tijdspanne zo veel mogelijk bijspijkeren. Op basis van hun sterktes en verbeterpunten. Elke artiest kreeg de begeleiding die in deze fase van hun carrière het meest aangewezen was.”

BWANA: van de slaapkamer naar het podium

Pieter-Jan: “Bwana is een jonge artieste die doelbewust op zoek gaat naar een authentieke, frisse sound. De uitdaging was om die visie te respecteren, maar ook te vertalen naar een professionele sound die overeind blijft op een podium.”

“ Ik heb geleerd dat ik naar een vollere sound kan evolueren en hoe dat technisch moet „

- Friedel Dufait (BWANA)

Nick Noel & The Red Rose Rogers: less can be more

Pieter-Jan: “Nick Noel & The Red Rose Rogers is een sterke band met goeie nummers en vrij veel ervaring. Ze staan met veel op een podium. Daarom gingen we samen op zoek naar een duidelijke dynamiek. Met hoe meer je op een podium staat, hoe minder elke muzikant moet spelen. Tijdens een PA-repetitie probeerden we de sterktes van nummers meer in de verf te zetten door arrangementen hier en daar net lichter te maken.”

“ Onze sound is dankzij de begeleiding gegroeid op het vlak van structuur, sound, techniciteit, … „

- Nicholas Cherlet - frontman van Nick Noel

Barno Koevoet: ook punk moet goed klinken

Pieter-Jan: “De nummers en de visie van Barno Koevoet staan er echt al. Maar op het vlak van techniciteit was er nog progressiemarge. Ze leerden wat het verschil is tussen studio en live. En om meer uit hun instrumenten te halen. Hoe punk je ook bent, alles moet goed klinken.”

“ Het traject werd afgestemd op wat we op dit moment nodig hebben om nieuwe stappen te zetten „

- Tibo Nassel - gitarist Barno Koevoet

The Christian Club: een nog warmere livesound

Pieter-Jan: “The Christian Club creëert met weinig elementen een volle sound: contrabas, gitaar en stem. Daarom moet elk element zo goed mogelijk klinken. We hebben hun liveperformance opgenomen om te analyseren en bij te sleutelen op het vlak van arrangement, sound en dynamiek. We plugden bijvoorbeeld de contrabas rechtstreeks in de DI en lieten frontman Luca zingen door een condensatormicrofoon. Zo kwamen we te weten wat een final mix nodig had om het volle potentieel uit hun liveperformance te halen.”

“ We hebben gebrainstormd over de mogelijkheden en verschillende richtingen waarin m’n sound kan evolueren „

- Luca Missiaen - Frontman The Christian Club

Gerard: comfortabeler spelen

Pieter-Jan: “Gerard heeft een frisse, experimentele sound waar veel bij komt kijken: gitaar, synths, samples, … Omdat hij solo heel veel tegelijk moet beheersen, hebben we zijn Ableton-live set-up gefinetuned. Zijn cpu wordt nu minder zwaar belast, waardoor hij comfortabeler kan spelen.” 

“ We hebben samen gesleuteld aan mijn set-up. Dat heeft zonder twijfel m’n performance naar een nieuw niveau getild „

- Elias Durnez - Gerard

Liquid Molly: opletten voor te veel beheersing

Pieter-Jan: “De jongste van de hoop. Net daarom verbaasde het ons dat die gasten ontzettend beheerst spelen. Eigenlijk mogen ze zich nog iets meer laten gaan. Vocale uitschieters, een instrumentale uitbarsting, … We bekeken tijdens een PA-repetitie samen hun arrangementen om iets meer onvoorspelbaarheid in hun liveperformance te injecteren.”

“ Onze sound staat meer op punt en we gaan met veel nieuwe ideeën aan de slag „

- Milan Verdoolaeghe - Frontman Liquid Molly

Eigen Zweet Stinkt: sound strippen

Pieter-Jan: “Ongelofelijk goeie muzikanten die een heel coole sound hebben. Samen probeerden we hun aanpak een klein beetje te strippen. Doordat ze alles propvol fills staken, kwamen sommige dingen net minder hard binnen. Soms is het beter om net iets minder te doen om de nadruk te leggen op wat er wél is.”

“ De PA-repetitie heeft ons geholpen om rekening te houden met details waar we zelf niet altijd bewust van waren „

- Willem Theerens - Producer Eigen Zweet Stinkt

Bobbi Lu: geen knoppendraai-choreografie

Pieter-Jan: “Een heel straffe solo-artiest die live heel veel dingen tegelijk doet. Daardoor dreigt haar liveset een koppendraai-choreografie te worden. We hebben samen haar Ableton Live-set-up geoptimaliseerd zodat ze comfortabeler live kan spelen. Dat zal haar performance en connectie met het publiek goed doen.”

“ Het was een unieke kans om extreem specifieke vragen te kunnen stellen aan experts die weten waar ze mee bezig zijn „

- Lucy Ryan - Bobbi Lu

Wil je ook je muziekproject laten finetunen?

Het Lab is er voor muzikanten, artiesten en producers die willen professionaliseren en experimenteren met sound. Pieter-Jan helpt zo jonge muzikanten om stappen te zetten in hun carrière. Dat kan bijvoorbeeld in de professionele studio in Het Lab, die specifiek gebouwd werd voor dit soort trajecten.

Contacteer Pieter-Jan

Gerelateerd

Close
Close
Close
Close
Close
Close
Close
Close
Close
Close
Close
Close
Close