• #post

“Wij verschepen lokale landschappen van verre plaatsen via een container naar DORP”

Gepubliceerd op 08.03.21

CARGO & MEANDER: Kunstenaarskoppel Eva Maria Bouillon en Miguel Escobar cureren expo's op DORP

DORP is een zomerbar, maar ook een plek met ruimte voor artistieke initiatieven. Tekstschrijvers schrijven gedichten en proza op de ramen, er is een bibliotheekje, een kunsttoren, noem maar op.

Twee projecten op DORP vallen extra op, omdat ze aan elkaar gelinkt zijn, maar evengoed los van elkaar staan. Eva Maria Bouillon (°1997) en Miguel Escobar (°1992) stelden elk een tentoonstellingsprogramma samen met werk van voornamelijk jonge kunstenaars:

  • CARGO: een reeks expo’s in een zwarte container op de DORP-site, gecureerd door Miguel Escobar
  • MEANDER: een reeks expo’s in de gang op de eerste verdieping van Het Entrepot, gecureerd door Eva Maria Bouillon

Jullie expo’s kunnen we zowel als een gezamenlijk als een afzonderlijk project zien. Hoe vonden jullie elkaar hierin?

Eva Maria: “We leerden elkaar kennen tijdens een keuzevak in LUCA School of Arts in Brussel. We merkten snel dat we gelijkaardige interesses hebben, al werken we op een totaal andere manier. Onze expo’s lopen gelijktijdig maar staan los van elkaar. Al zijn er ook raakvlakken.”

Vertel eens iets over jullie eigen werk.

Miguel: “We werken beiden met video. In mijn werk integreer ik vaak beelden van andere bronnen en transformeer ik die door ze op te delen in stukken. Tijdens dat proces vraag ik me af waar die beelden naar verwijzen en waar ze vandaan komen.”

Eva Maria: “Ik ben vooral geïnteresseerd in de grens tussen stilstaande en bewegende beelden. Mijn eigen video-installaties bestaan vaak uit geënsceneerde videotaferelen die gebaseerd zijn op persoonlijke herinneringen. Ik werk daarvoor met familieleden die acteren.”

Eva Maria
Miguel Escobar

Jullie hebben voor dit project elk 3 kunstenaars geselecteerd. Hebben jullie gezocht naar een link met jullie eigen werk?

Eva Maria: “Er is zeker een link, al is ze misschien niet direct zichtbaar. De installatie van Maria Luiza Grymonprez werkte voor velen aanstekelijk: mensen begonnen er spontaan te dansen. Mijn eigen werk heeft eigenlijk het tegenovergestelde effect: ik laat mijn acteurs vaak stilstaan in mijn videowerken, de kijker doet meestal hetzelfde. Beide ervaringen zijn lichamelijk intens. Het werk van Tim Evers is dan weer subtieler. Hij maakte een autobiografie aan de hand van foto’s die hij combineert met captions die de grens aftasten tussen waarheid en fictie. Jules Emile maakte tijdens zijn reizen een reeks sterke video’s waarin hij onder andere met zijn smartphone het beeld op de zoeker van zijn camera filmt. Aangezien ik een achtergrond heb in fotografie een achtergrond in fotografie kan ik mezelf ook herkennen in dit ‘zoeken’ naar een beeld. De video’s zullen ook vertoond worden tijdens zijn expo.”

Miguel: “Ik ben gestart vanuit het idee van een container die zaken transporteert over lange afstanden. Ik vond het daarom belangrijk dat ik mensen uitnodigde van andere plekken, niet enkel van hier. Daarom kwam ik op het idee om de container als tentoonstellingsruimte te gebruiken. Zo kon ik artiesten uitnodigen om hun werk op te sturen zodat het hier ‘uitgeladen’ kan worden. Leonardo toonde bijvoorbeeld een video die zinspeelt op ‘white fishing’, een praktijk die voorkomt aan de Colombiaanse Pacifische kust waarbij locals verloren ladingen cocaïne opvissen uit de zee. Zijn video’s bevatten landschappen die daarop zinspelen. Laura De Jaeger probeert aan de hand van video een verwoest huis in Estland te conserveren. Laura Campaz toont een video en foto’s die diepgeworteld zijn in haar woonplaats Aguablanca, in de Colombiaanse stad Cali. Die beelden werden opnieuw uitgeladen in de Brugse havenbuurt.”

 

Foto: Alexander Atlesque

Vanwaar komt de naam MEANDER?

Eva Maria: “De tentoonstellingen voor MEANDER worden telkens opgebouwd in de gang van Het Entrepot, waar verschillende work-units gebouwd zijn door Tim Somers en Sam Declercq. Wie door de gang stapt, bewandelt een zigzaggend pad. De titel is gebaseerd op die beweging. Het is fijn dat de ruimte niet zomaar een white cube is. De gang wordt volledig getransformeerd tot de universums van de kunstenaars.”

De titel CARGO spreekt dan weer voor zich …

Miguel: “Inderdaad. Al hangt er ook nog een extra persoonlijke dimensie aan vast. De voorbije 2 jaar heb ik gewerkt aan projecten die de links onderzoeken tussen verschillende plaatsen in de wereld. Dit project zou wel eens een andere realisatie kunnen zijn van dezelfde vraagstukken.”

CARGO:

  • 19.07 – 23.07: Werk van Leonardo Herrera (Colombia)
  • 23.07 – 06.08: Werk van Laura De Jaeger
  • 06.08 – 20.08: Werk van Laura Campaz (Colombia)

MEANDER:

  • 19.07 – 23.07: Werk van Maria Luiza Grymonprez
  • 23.07 – 06.08: Werk van Tim Evers
  • 06.08 – 20.08: Werk van Jules Emile

Gerelateerd

Close
Close
Close
Close
Close
Close
Close
Close
Close