“Elk gezicht is een landschap”
Gepubliceerd op 24 mei 2022
'Ghana Must Go' is een expo in De Tank met schilderijen van Dylan Asare
Dylan Asare is een jonge Brugse kunstenaar die nog maar net zijn werk exposeerde tijdens de Portretbiënnale in Amsterdam. Club Magie, hét collectief voor een breed narratief, introduceert zijn werk in De Tank. Samen met Tankresident Eva Dinneweth ging hij aan de slag met de expo ‘Ghana Must Go’.
Hé Dylan, vanwaar komt de titel van de expo?
Dylan: “Eigenlijk is dit een referentie naar de reiszak die vaak wordt gebruikt in Ghana. Ik vindt het ontzettend ludiek dat een tas zo’n naam kan dragen. In de eerste fase van mijn kunstenaarschap probeerde ik me vaak met Ghana te verbinden omdat mijn ouders daar zijn geboren, maar eigenlijk ken ik Ghana zelf niet. De grappige absurditeit van de ‘Ghana Must Go’-tas zorgt ervoor dat het ook een passende titel is voor deze expo.”
Hoe ga jij te werk?
Dylan: “Eigenlijk schilder ik altijd eerst mijn hele doek zwart. Dat is geen symbolische of politieke keuze, maar een artistiek element dat ervoor zorgt dat ik beter op mijn doek kan werken. Ik ben een nostalgische portretkunstenaar en hou ervan om mijn familie af te beelden. De zwarte achtergrond accentueert mooier de gekleurde huid van de mensen die ik schilder, iets wat volgens mij minder goed lukt op een wit doek. Bij mijn eerste werken bleef het doek tijdens het schilderen altijd vrij donker, maar sinds kort ben ik ook met meer kleur gaan experimenteren en dat voelt eigenlijk als een hele verademing.”
Wat trekt jou aan in de portretschilderkunst?
Dylan: “Ik vind het gewoon geweldig hoe complex het menselijk lichaam is en hoe verschillend gezichten kunnen zijn. Het gezicht is een landschap op zich waar echt van alles gebeurt. Eén kleine verandering en een gezicht ziet er helemaal anders uit. Ik vind het heel leuk om me daarin te verliezen.”
Hoe is het om je als jonge kunstenaar te ontwikkelen in Brugge?
Dylan: “Ik ben hier opgegroeid en ging toen studeren in Gent. In Gent keek ik terug naar mijn geboortestad en besefte ik ineens dat er hier eigenlijk heel veel mogelijkheden zijn. Er is toen precies een nieuwe wereld voor me opengegaan, want ook dit is een stad voor jonge kunstenaars. Ik zie mezelf dus graag als Brugse kunstenaar, maar wil ook graag de horizon verkennen en volledig gaan voor alles wat nog op m’n pad komt.”
Hoe vond je de samenwerking met Tank-resident Eva?
Dylan: “Dat was heel verrijkend. We dachten samen na over een ruimte-indeling die goed in balans is met mijn werk. Eva begreep snel over wat mijn werk gaat en vertrok daaruit om de scenografie te ontwikkelen. Zij stelde bijvoorbeeld voor om de ruimte met doeken op te delen, iets waar ik zelf nog niet aan dacht.”
Hé Eva, hoe kwam je met dat idee?
Eva: “Dylans werk heeft vele dimensies en dat probeerden we ook te benadrukken in de tentoonstellingstekst. Sommige werken zijn wat harder, politiek en satirisch, terwijl andere werken zachte familiale portretten zijn die je niet op dezelfde manier kunt benaderen. Je kunt ervoor kiezen om die tegenstelling uit te spelen, maar wij wilden die verschillende aspecten van zijn werk elk in hun volledigheid omarmen. Dat is waarom we ervoor kozen om de ruimte op te delen, zodat die verschillende elementen in zijn werk elk de kans krijgen om volledig zichtbaar te worden.”
Hoe ging jij te werk als curator/scenograaf?
Eva: “In mijn eigen artistieke praktijk ben ik enorm gefascineerd door gevonden voorwerpen. Op basis van hun vorm maak ik installaties waarin ik de objecten met nieuwe ogen bekijk en probeer ik anderen mee te nemen in die blik. Dat vraagt om een bepaalde ruimtegevoeligheid en daar kon ik bij ‘Ghana Must Go’ ook mee experimenteren.”
Hoe vind jij het om je als jonge kunstenaar in Brugge te ontwikkelen?
Eva: “De Tank biedt ruimte voor inspirerende ontmoetingen, en daar ben ik blij om. Toch is het jammer dat je als kunstenaar in Brugge vaak binnen jongerentrajecten blijft zitten en dat de stap naar de professionele kunstensector moeilijk is. Ik voel wel dat er een boeiende experimentele onderlaag in de stad leeft en dat we die zeker moeten ondersteunen zodat Brugge interessant blijft voor jonge artiesten die van kunst hun beroep willen maken.”
Benieuwd naar het resultaat van deze boeiende samenwerking?
Bezoek dan snel Ghana Must Go, te zien in de expo-ruimte van De Tank (Burg 4, 8000 Brugge). Op woensdag 25 mei is iedereen van 19u tot 22u enorm welkom voor de grote opening, maar ook daarna kun je de expo nog tot en met zondag 29 mei bezoeken. Altijd open van 14u tot 19u.
Naar het FacebookeventShare
Gerelateerd
-
Open Ateliers in De Tank 2022
Locatie: De Tank
EXPO • STUDIO VISITS • PORTRETTEKENSESSIES • TANKRADIO • VEILING & VERKOOPSEXPO • BAR, FOOD & DJ-SETS
-
EXPO · Dieex Bitegets · Gekleurde Sprekende Beelden
Locatie: De Tank
In ‘Gekleurde Sprekende Beelden’ stelt Dieex Bitegets (1992, CD) voor de eerste keer zijn reeks ‘Mokonzi’ sculpturen tentoon.
-
Florien: “Het is de eerste keer dat ik een groepsexpo cureer” (VIDEO)
Florien geeft een sneak peek van de groepsexpo 'Eén voor allen, allen voor één' in De Tank. Bekijk de reportage.
-
BRIEVEN AAN DE STAD #6
Locatie: De Tank
Première van een documentairefilm + drie boeiende sprekers die een inspirerende brief neerpenden rond ruimte in de stad voor creativiteit