• #post

Interview Colada: “De zomerbar was het schoonste moment van 2020”

Gepubliceerd op 28 januari 2021

Interview met Neil, Rodrigo en Andrès die Veltembos plunderden om een zomerbar te bouwen.

In de zomer van 2020 zorgden zeldzame versoepelingen voor het oog in de coronastorm. Er kon al eens een pint gedronken worden, zij het in je bubbel, in de buitenlucht, zonder optredens of versterkte muziek. Net die restricties zorgden ervoor dat het Brugs collectief Colada er een uitdaging in zag om een zomerbar te bouwen die allesbehalve your average zomerbar werd. Met dank aan skate-obers, een geplunderd Veltembos en ‘Bird Sounds 2 – Beautiful Forest’s Songs for Relaxation’.

We blikken terug met Colada-roergangers Andrès, Neil en Rodrigo op een zomer die niemand zag aankomen.

Voor de mensen die dat nog niet weten, wat is Colada?

Neil: “Een organisatie die op heel laagdrempelige manier feesten organiseert, samen met bevriende kunstenaars en artiesten.”
Rodrigo: “We maken er altijd een ervaring van door op zoek te gaan naar speciale locaties in Brugge. Als mensen op een van onze feesten aankomen moeten ze direct door hebben dat er iets speciaals gebeurt.”

Foto: Miette
Foto: Miette
Foto: Miette
Foto: Miette
Foto: Miette

Hoe bereiken jullie dat dan?

Rodrigo: “We proberen altijd iets te bouwen. Een soort installatie waar bezoekers een deel van uitmaken.”
Neil: “We bouwden voor een evenement bijvoorbeeld een gang met stellingen en landbouwdoeken waarin we audiovisuele installaties plaatsten.”
Andrès: “Mensen moeten het gevoel hebben dat ze in het decor zitten.”

Hoe kwamen jullie op het idee om met een zomerbar te beginnen?

Andrès: “Corona zorgde er natuurlijk voor dat we geen feestjes of evenementen konden organiseren. Alleen terrassen en zomerbars behoorden tot de mogelijkheden. Het was Het Entrepot dat ons vroeg om een weekje de zomerbar op hun parking uit te baten. Een week werd uiteindelijk een maand.”
Rodrigo: “We speelden op dat moment al met het idee om een gezellig terras te starten aan Villa Bota. Dankzij de vraag van Het Entrepot konden we het plots groter zien.”
Neil: “We waren van plan om heel veel bands te programmeren. Maar helaas … Er kwam een verbod op livemuziek én zelfs op versterkte muziek. Toen zijn we overgeschakeld op dierengeluiden.”

“ Tijdens een coronawandeling in het bos ontdekte ik een kamp. Dat wilde ik ook op onze zomerbar „

- Neil Haesebrouck

Foto: Miette
Foto: Miette
Foto: Miette
Foto: Miette
Foto: Miette
Foto: Miette
Foto: Miette

Opvallend: het bleef tot op het laatste moment voor opening heel onduidelijk hoe jullie zomerbar er zou uitzien, of wat jullie er zouden doen.

Neil: “Een week voor we open gingen, ontdekte ik een kamp in een bos tijdens een van m’n coronawandelingen. Dat bleek van een vriend te zijn, Merlijn Boden. We vroegen hem om een kamp te bouwen op de site met onze hulp. Eigenlijk kan je zeggen dat dat helemaal uit de hand gelopen is.”
Rodrigo: “Dat begint met een kleine constructie uit takken, maar dat escaleerde snel. We reden de hele dag door op en af naar Veltembos, propten de camionette vol kreupelhout en we werden steeds ambitieuzer. Het was eerst ons idee om verschillende zones te creëren op de site, waarvan eentje dan een kamp zou zijn. Maar al snel besloten we om van de hele zomerbar 1 groot kamp te maken.”
Neil: “We hadden maar 2 dagen om dat op te bouwen. Een beetje te ambitieus voor ons drie, beseften we snel. We belden al onze vrienden op en werkten met meer dan 10 man van ‘s ochtends tot ‘s avonds.”
Andrès: “De takken bleven maar aangevoerd worden. We moesten wel blijven bouwen.”
Neil: “Zonder onze vrienden zou het nooit gelukt zijn. Ik herinner me dat we na een lange dag werken toen de zon onder ging ons werk overschouwden en eventjes pauzeerden met een pintje. Dat was voor mij echt het schoonste moment van de zomer.”

Ook qua opkomst werd het uiteindelijk groter dan jullie hadden verwacht.

Neil: “We dachten dat enkel onze vrienden zouden komen. Maar het werd meer dan dat. Ik had het gevoel dat iedereen die jong was in Brugge wel afwist van onze zomerbar.”
Rodrigo: “Je zag echt dat er veel jeugd is in Brugge. Niet alleen studenten, ook veel jongeren die hier wonen en hier iets opbouwen.”
Andrès: “Tot m’n grote verrassing kregen we ook dagelijks vijftigers over de vloer. Vermoedelijk vertelden jongeren heel enthousiast aan hun ouders over de zomerbar.”

“ Alles wat wij doen is heel intuïtief, zelfs impulsief „

- Rodrigo Fraga

Jullie gaven niet veel prijs over wat er te gebeuren stond in jullie zomerbar. Weinig foto’s, weinig uitleg, … Vrij cryptisch zelfs.

Neil: “Volgens mij is dat ook een van onze troeven. We kiezen bewust voor mysterie. We postten bijvoorbeeld weinig foto’s, maar elke foto was wel heel bewust gekozen zodat mensen getriggerd zouden zijn. Eén keer hebben we een grotere fotoshoot laten doen door Miette toen er veel volk was, en vanaf dan zat het hier elke dag vol.”
Andrès: “Ook Het Entrepot communiceerde goed mee via hun sociale media. Dat heeft zeker geholpen.”
Rodrigo: “Alles wat wij doen is heel intuïtief en impulsief. We vinden het leuk als mensen ook gewoon op de bots passeren maar uiteindelijk tot ‘s nachts blijven.”

Maar dat publiek komt natuurlijk niet zomaar. Wat was volgens jullie de aantrekkingskracht van jullie project?

Rodrigo: “Je moet het niet ver zoeken. 3 knappe gasten.”
Andrès: “Ik had nooit gedacht dat het zo’n succes zou worden. Ik heb vaak gehoord dat mensen het leuk vonden dat we opdienden op skateboards. Voor ons was dat overigens puur uit gemakzucht. Zo zijn we wel.”
Rodrigo: “Het kamp trok volgens mij de aandacht omdat je dat in een bos verwacht maar niet op een betonvlakte.”
Neil: “Onderschat ook niet dat we heel veel mensen betrokken hebben in de bouw van het kamp. Bij gebrek aan leuke events in die periode zetten zij daar met plezier hun schouders onder. Toen we open waren brachten die ook nog eens al hun kennissen mee. Want wat had je anders te doen?”

Wat heeft de zomerbar voor Colada betekend?

Neil: “Cashen.” (lacht)
Andrès: “Ik denk vooral naam en faam. Uiteraard ook centen, daar moeten we niet flauw over doen.”
Rodrigo: “We hebben nu een startbudget voor nieuwe projecten. Dat is fijn. Dit zomerbar-avontuur heeft ons een beetje verplicht om een vzw op te richten.”
Neil: “We hebben er een sinds vorige week. 4 maand later.” (lacht)
Andrès: “Maar vooral: iedereen in Brugge weet nu wat Colada is. Dat was toch hét doel.”

Hadden jullie gerekend op deze inkomsten?

Andrès: “Helemaal niet.”
Rodrigo: “We hoopten natuurlijk dat we geen verlies zouden lijden. Al de rest was bonus. Uiteindelijk waren we op een positieve manier geschrokken van de financiële meevaller.”
Neil: “We hebben ook geleerd dat als je een beroep doet op vrijwilligers, en ze zetten zich zo hard in, dat we hen daarvoor moeten belonen. Nu kunnen we dat de volgende keer doen.”
Andrès: “Nu weten we welk bedrag we aan onze vrijwilligers kunnen geven. Automatisch wordt alles dan ook groter, serieuzer en professioneler. Wat goed is.”

Ik noteer: de Colada-jongens zijn professionals geworden?

Rodrigo: “Ik heb alleszins leren netwerken zonder dat het sociaal awkward wordt. En ik durf nu praten met drankleveranciers die ons contacteren.”
Andrès: “We hebben veel dingen officiëler moeten aanpakken. We moesten bijvoorbeeld samen naar de bank. Dat lijkt iets kleins, maar dat zijn dingen waarmee we anders nooit mee in aanraking zouden komen. Ik vind dat persoonlijk heel interessant en leerrijk.”
Neil: “We hebben ook geleerd dat we echt iemand nodig hebben die onze administratie doet.”
Andrès: “Bij deze ook een warme oproep: Colada zoekt administratief medewerker.”

“ We zouden graag eens een bedrijfsfeest voor een sextoy-bedrijf organiseren „

- Rodrigo Fraga

Nu we toch bezig zijn. Welke organisaties en mensen mogen Colada altijd contacteren?

Andrès: “Wat we niet doen, is events organiseren in opdracht. We zijn geen evenementenbureau. Dat misverstand willen we graag uit de wereld helpen.”
Rodrigo: “Dat neemt niet weg dat je ons altijd mag contacteren met een cool idee of een locatie. We staan open om te helpen en om samen te werken, maar we hebben wel geleerd om daar heel selectief in te zijn. We gaan geen verjaardagsfeestjes doen.”

Een bedrijfsfeestje zullen jullie allicht ook niet snel doen.

Neil: “Dat sluit ik niet volledig uit. Maar het plaatje moet wel kloppen.”
Rodrigo: “Voor een of ander sextoy-bedrijf bijvoorbeeld: laat maar komen.”
Andrès: “Het moet wel helemaal ons ding zijn. Als het niet 100% Colada is, vrees ik dat we snel onze drive zouden verliezen.”

Welke ondersteuning kregen jullie van Het Entrepot?

Andrès: “Net zoals bij al onze evenementen kregen we veel materiële steun. Geluidsinstallaties en licht bijvoorbeeld. De locatie voor de zomerbar konden we gratis gebruiken. Dat is niet niks. Probeer dat maar eens te vinden.”
Rodrigo: “En telkens als we met een of ander probleem zaten, schoot iemand van Het Entrepot te hulp. Ze draaiden zelfs shifts achter de bar om ons uit de nood te helpen. Dat was echt machtig.”
Neil: “Ook bij de afbraak kregen we hulp. Dat is niet ons sterkste punt, moeten we toegeven.”
Andrès: “Bij deze nog eens een shout out naar Het Entrepot en al onze vrijwilligers!”

  • Facebookpagina: Colada
  • Instagram: colada.events
  • E-mail: coladavzw@gmail.com
  • Telefoon (Neil): 0498 13 95 96

De (meeste) foto’s in dit artikel zijn van de jonge fotografe Miette

Wil je net als Rodrigo, Neil en Andrès iets organiseren?

Leg ons je plan (of gebrek aan plan) voor. We doen niets liever dan samen kijken hoe of wat mogelijk is. Net zoals de zomerbar voor Colada kan het uitgroeien tot een onverhoopt succes. Breng de bal aan het rollen en stuur een mailtje naar productiemedewerker Ward.

Go for it

Gerelateerd

Close
Close
Close
Close
Close
Close
Close
Close
Close
Close
Close
Close
Close